„Nie spal się na starcie” jest ogólnopolską akcją antynikotynową skierowaną do młodzieży w wieku 12-16 lat, celem której jest zapobieganie wpadaniu w sidła nałogu nikotynowego. Kampania została objęta patronatem honorowym Minister Edukacji Narodowej. Patronami instytucjonalnymi są Instytut Zdrowia Narodowego Centrum Zdrowia Publicznego i Higieny, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Głównym celem akcji jest promowanie zdrowego trybu życia, budowanie świadomości wśród młodzieży na temat szkodliwości palenia i postaw dbania o własne zdrowie oraz odpowiedzialności za nie. Poprzez edukacyjny film i nasze działania chcemy pokazać młodym osobom, że nie warto sięgać po pierwszego papierosa i wpadać w sidła nałogu, który może w sposób znaczący wpłynąć na nasze życie.
Ważnym elementem kampanii jest film edukacyjny, którego premiera odbyła się 10.01.2018 w kinie Atlantic w Warszawie. Film przygotowany jest w formie dokumentu, w którym wystąpili m.in. Natalia Lesz, obecna Miss Polonia i Mister Polski, Maciek „Gleba” Florek i inni.
Dlaczego problem palenia papierosów wśród młodzieży jest tak ważny?
– Problem palenia papierosów wśród młodzieży jest ciągle aktualny – dzieci zaczynają eksperymentować z paleniem już w V i VI klasie podstawówki (źródło: Min. Zdrowia), a w wieku 13 lat już ponad połowa z nich przynajmniej raz spróbowała papierosa (źródło: WHO)
– Codziennie w Polsce papierosa po raz pierwszy próbuje 500 nieletnich chłopców i dziewcząt. W skali roku to 180 tys. młodocianych, którzy wypalają rocznie ok 4 mld sztuk papierosów.
– Obecnie pod względem liczby palących 15-latków wyprzedzamy prawie wszystkie kraje europejskie. Gorzej od nas wypadają tylko: Rosja, Albania i Łotwa.
– Palenie szkodzi bardziej dzieciom niż dorosłym, powoduje wśród palących młodocianych 2-krotnie częściej chorobę niedokrwienną mięśnia sercowego niż u niepalących, jest przyczyna astmy, duszności i wielu innych groźnych chorób.
– Młodzi palący maja gorsze wyniki w nauce (raport UCLA) gdyż palenie wpływa rozwój kory przedczołowej mózgu.
– W 99% przypadków osób uzależnionych od narkotyków, palenie tytoniu było pierwszym tego typu doświadczeniem i bramą do świata innych uzależnień.
– W Austrii po wprowadzeniu podobnych programów profilaktycznych częstość palenia u 15-latków udało się ograniczyć o 50%.
Wierzymy głęboko w potrzebę przeprowadzenia tej akcji, jesteśmy osobiście zaangażowani w walkę z paleniem. W swoim najbliższym otoczeniu wśród rodziny i znajomych widzimy do jakich zmian zdrowotnych i życiowych tragedii mogą prowadzić takie uzależnienia. Jest to dla nas coś więcej niż zwykła kampania i nie traktujemy jej w sposób komercyjny, lecz myślimy o niej w kategoriach odpowiedzialności i misji, jaka spoczywa na naszej firmie w obszarze inwestowania w zdrowie kolejnych pokoleń młodych Polaków.
Ambasadorami akcji są:
Natalia Lesz – piosenkarka i aktorka Siostry ADiHD – prezenterki 4Fun.tv, właścicielki marki Fit and Jump Izabela Krzan – Miss Polonia Jan Dratwicki – Mister Polski Maciej „Gleba” Florek – juror You Can Dance, tancerz i choreograf
Serdecznie zapraszamy do udziału!