Młody geniusz: Polak stworzył innowacyjny program zapobiegający zasypianiu za kierownicą » Złote Przeboje - radio, muzyka, wiadomości, quizy
Strona Główna > Młody geniusz: Polak stworzył innowacyjny program zapobiegający zasypianiu za kierownicą

Młody geniusz: Polak stworzył innowacyjny program zapobiegający zasypianiu za kierownicą

Mowa o Maksymilianie Paczyńskim – laureacie światowego konkursu Intel AI Global Impact Festival. Jego nagrodzoną pracą był program FATIK wykorzystujący sztuczną inteligencję i sieci neuronowe, służący do wykrywania zapadania kierowcy w mikrosen i zapobiegający zasypianiu za kierownicą. 

Można się zastanawiać, co zmotywowało młodego informatyka Maksymiliana Paczyńskiego z Iłży do stworzenia programu FATIK, który na bieżąco analizuje zamykanie oczu przez kierowcę, jego ziewanie czy pochylanie głowy. Sieci neuronowe programu analizują te zachowania, ich częstotliwość i czas trwania. Na tej podstawie aplikacja umie uruchomić alarm zanim kierowca zaśnie – na etapie mikrosnu. To moment, gdy mózg już przestaje analizować otoczenie, ale sen jest jeszcze płytki i impuls alarmu może go z tego groźnego stanu wyrwać.

Młody informatyk dotarł do statystyk pokazujących, że około jedna czwarta kierowców na świecie przynajmniej raz w życiu zapadła za kierownicą w tak zwany mikrosen. Należy to odróżnić od głębszego snu, z którego wybudzenie może trwać nawet kilka sekund. Maks zwrócił uwagę na fakt, że ruch gałek ocznych jest unikalny dla każdego człowieka i da się z niego wyczytać znacznie więcej niż sam poziom wypoczęcia i koncentracji kierowcy. Jeśli kierowca zbyt często przenosi swój wzrok na różne obiekty, to może oznaczać za mocne pobudzenie, brak koncentracji lub rozkojarzenie. Okazało się, że aż 38% z nich przyznało się, że przynajmniej raz przysnęło prowadząc samochód. Te dane pokazują podobne zjawisko uchwycone w danych Volvo Cars.

Posłuchajcie, jakie były początki tworzenia aplikacji przez Maksymiliana Paczyńskiego:

Volvo Cars dalej jest wierne zasadzie, że najbezpieczniejszy samochód to taki, który w ogóle się nie zderza. A jeśli dojdzie do kolizji – to z jak najmocniej zmniejszoną prędkością. Mówiąc obrazowo, nowym modelem będzie coraz trudniej w coś uderzyć. Na pokładzie tego ultranowoczesnego elektrycznego SUV-a EX90 znajdzie się 16 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 8 kamer i król wszystkich tych gadżetów: LiDAR. Zamocowany na krawędzi dachu, powyżej krawędzi szyby czołowej, ten radar skanuje otoczenie przed samochodem z niezwykłą precyzją i z imponującym zasięgiem.

Nawet przy słabej pogodzie i przy marnej widoczności, rozpozna sylwetkę pieszego z odległości 250 metrów. Z odległości 120 metrów ma zobaczyć takie obiekty jak czarna opona na czarnej jak asfalt drodze. Jest przy tym znacznie mniej wrażliwy na opady deszczu, śniegu, mgły, czy ciemność – w porównaniu do tradycyjnych radarów czy kamer.