Strona Główna > Sprawdzone środy: Jak zjeść dobre śniadanie?

Sprawdzone środy: Jak zjeść dobre śniadanie?

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który daje nam energię na starcie i wpływa na to, jak nasz organizm będzie funkcjonował w kolejnych godzinach. Nie można go pominąć.

Wartościowe śniadanie powinno nam dostarczyć energii, ale też błonnika pokarmowego i innych cennych składników odżywczych. Dlatego jest obowiązkowym posiłkiem w ciągu dnia. Niekoniecznie z samego rana. Godzinę spożycia tego pierwszego dania możemy dopasować do trybu życia. Można na przykład zjeść śniadanie po przyjściu do pracy. Jeżeli dzień zaczynamy od treningu, to między śniadaniem a wysiłkiem fizycznym powinny być dwie godziny przerwy, żeby energia zdążyła się uwolnić, a treść żołądka nie przeszkadzała w ćwiczeniach.

Dzieci i młodzież natomiast przed wyjściem do szkoły powinny zjeść śniadanie. Ale nie byle jakie. Bo im potrzebne jest odżywienie mózgu, i nie tylko. Wie o tym każdy, kto choć przez chwilę miał okazję spojrzeć na szkolny korytarz w czasie przerwy. Jednak, żeby dzieci nie wykonywały salta na ścianach, trzeba zadbać o to, co podajemy im na talerzu. Najlepiej zrezygnować z produktów, dających szybki strzał energii, która równie szybko, jak skoczyła – spadnie. Czyli wszelkiego rodzaju dosładzane płatki, bardzo wygodna i szybka wersja śniadania. Można je zastąpić owsianymi lub innymi pełnoziarnistymi, na mleku, wodzie albo z jogurtem, ze zmielonymi orzechami, które są źródłem dobrego tłuszczu, potrzebnego do pracy mózgu.

Tradycyjne kanapki też można wartościowo skomponować. Najważniejsza zasada jest taka, żeby do każdej kanapki dodać kawałki lub plasterki dwóch rodzajów warzyw, np. pomidor i papryka. Ta ostatnia będzie szczególnie cenna dla wegetarian, podobnie, jak inne warzywa z dużą ilością witaminy C. Bogate w nią produkty należy łączyć z tymi, które zawierają żelazo, na przykład z pastami warzywnymi z dodatkiem strączków, takich, jak fasola i cieciorka. Dla mięsożerców źródłem żelaza jest przede wszystkim mięso; osoby rezygnujące z mięsa muszą staranniej komponować posiłek.

Planujecie pranie czarnych ubrań, żeby ulubiona bluzka wyschła Wam na weekendowe spotkanie? Tak samo można, a nawet warto, zaplanować śniadanie. Choćby – robiąc zakupy z wizją tego, co podamy sobie lub rodzinie na śniadanie. Albo – przygotowując je dzień wcześniej. Zwłaszcza, jeśli czeka nas ważny i trudny dzień, wymagający wysiłku i koncentracji.

Śniadanie w takim dniu może być nietypowe, na przykład zupa krem z dyni, ze zblendowanymi strączkami, podpowiada dietetyczka, Aneta Pisarek. Do tego kilka kropli dobrej jakości oliwy, z której tłuszcz poprawi pracę mózgu. Dobrze wpłynie na jego działanie również koktajl z surowym kakao, zrobiony z banana, płatków owsianych i mleka roślinnego. Surowe kakao da nam substancje pobudzające, w tym kofeinę, ale jest jej tu na tyle niedużo, że spokojnie taką miksturę można podać  młodzieży przed egzaminem. W surowym kakao jest magnez, który pomoże w koncentracji. Jednocześnie takie śniadanie, jak pożywna zupa lub koktajl, nie będzie nadmiernie obciążać żołądka w dniu, który będzie od nas wymagał dużego i dłuższego skupienia.

A żeby nie mieć tego dnia uczucia ciężkości, unikajmy, zarówno na śniadanie, jak i kolację dnia poprzedniego, dużej ilości białka. U osób z podwyższonym kortyzolem może się wówczas pojawić uczucie ciężkości, co w intensywnym myśleniu i koncentracji nie pomoże. Pomocne będzie za to nawodnienie. Wszyscy wiemy, że trzeba pić wodę, ale tego dnia nie wolno o tym zapomnieć, bo odpowiednie nawodnienie poprawia pracę układu nerwowego.