Najdroższe teledyski – ile kosztują słynne wideoklipy gwiazd?
W ciągu ostatnich dekad muzyczne teledyski stały się kluczowym elementem dla rozpoznawalności i odbioru danego utworu. Nad klipami do piosenek najsłynniejszych gwiazd ekipy filmowe pracują nieraz tygodniami, a koszty ich produkcji przekraczają najśmielsze wyobrażenia. Budżet najbardziej ekstrawaganckich teledysków wielokrotnie przekracza niektóre znane do dzisiaj hollywoodzkie filmy! Kto i w jakiej kwocie stworzył najdroższe wideoklipy w historii? Sprawdzamy!
Michael & Janet Jackson – „Scream” – $12.7 milionów
Na samym szczycie listy znajduje się wideo najsłynniejszego rodzeństwa w przemyśle muzycznym – Michaela i Janet Jacksonów. Klip pochłonął zawrotną kwotę prawie 13 milionów dolarów, a wyreżyserowany został przez Marka Romanka. Michael i Janet przebywają w nim w przestrzeni kosmicznej, gdzie dryfują w powietrzu pozbawionym grawitacji. Wideo otrzymało mnóstwo najważniejszych nagród w branży, m.in. za najlepszą choreografię i reżyserię oraz przez wiele magazynów zostało uznane za najlepszy teledysk wszech czasów.
Madonna – „Express Yourself” – $11.2 milionów
Teledyski Madonny należą do najbardzej wystawnych i kosztownych w historii. Ten do piosenki „Express Yourself” to jeden z liderów rankingu, który kosztował producentów aż 11 milionów dolarów. Co ciekawe, reżyserią klipu zajmował się znany filmowiec David Fincher, którego dzieła takie jak „Zaginiona dziewczyna”, „Siedem” czy „Zodiak” to prawdziwe kinowe klasyki. Pomysł na teledysk wzorowany był na filmie science fiction „Metropolis” z 1927 roku. Piosenka „Express Yourself” zadebiutowała na 2. miejscu słynnej listy Billboard Hot 100 i zapewniła Madonnie powszechne uznanie krytyków.
Madonna – „Die Another Day” – $9.4 milionów
„Die Another Day” to piosenka promująca 20. film z serii o Jamesie Bondzie „Śmierć nadejdzie jutro”, gdzie w główną rolę wcielił się Pierce Brosnan. Nic więc dziwnego, iż klip promujący produkcję musiał trzymać jakość i tematykę porównywalną z filmem. Mimo iż w teledysku nie uwzględniono żadnych kadrów z „Bonda”, wciąż czerpie on z klasyki mnóstwo inspiracji.
Madonna – „Bedtime Story” – $9.1 milionów
Miejsce tuż za podium po raz kolejny zajmuje Madonna, tym razem wraz z piosenką „Bedtime Story”. Wideo to prawdziwa mieszanka styli i odniesień kulturowych – od science fiction po wierzenia i sztukę starożytnego Egiptu. Reżyserią klipu zajął się Mark Romanek, który w tworzeniu teledysków pomagał również Michaelowi Jacksonowi.
Michael Jackson – „Black or white” – $8.1 milionów
Na naszej liście wprost nie mogło zabraknąć jednego z najbardziej kultowych teledysków w historii. Michael Jackson sam ułożył choreografię do klipu „Black or white”, w którym pojawili się przedstawiciele wielu mniejszości etnicznych i narodowości. Teledysk rozpoczyna wizyta kamery w domu nastoletniego chłopca, w którego wciela się znany z „Kevina samego w domu” Macaulay Culkin. Wysyła on swojego ojca do Afryki, gdzie Jackson wraz z towarzyszącymi mu tancerzami odtwarza charakterystyczne dla siebie ekspresyjne ruchy.
Guns N’ Roses – „Estranged” – $7.6 milionów
„Estranged” zespołu Guns N’ Roses należy do trylogii teledysków stworzonych na potrzeby promocji albumu „Use Your Illusion I” oraz „Use Your Illusion II”. Klipy do „Estranged”, „November Rain” i „Don’t Cry” są wzajemnym dopełnieniem, a ich reżyserią zajął się Andy Morahan.
Aqua – „Cartoon Heroes” – $5.6 milionów
Zespół Aqua kojarzymy głównie z hitem „Barbie Girl”, ale i piosenką „Cartoon Heroes” z 2000 roku, która zapisała się w historii jako utwór z jednym największych nakładów finansowych wszech czasów. Teledysk otwiera serwis informacyjny, z którego dowiadujemy się, iż ziemię zaatakował niebezpieczny morski potwór. Czwórka członków zespołu wciela się w agentów specjalnych, których zadaniem jest ocalenie ludzkości przed nieznaną istotą.
Michael Jackson – „Bad” – $5.4 milionów
W pierwszej 10 najdroższych teledysków świata już po raz trzeci pojawia się Michael Jackson, którego najbardziej kosztowne klipy pochłonęły w sumie prawie 30 milionów dolarów! Wideo do piosenki „Bad” było filmem krótkometrażowym, jaki upubliczniony został w 2 wersjach – oryginalnej, czyli aż 18-minutowej oraz skróconej, trwającej nieco ponad 4 minuty. Kręcenie teledysku zajęło ekipie około 6 tygodni, a inspiracją do jego stworzenia był m.in. kultowy film „West Side Story”.
MC Hammer – „2 Legit 2 Quit” – $5 milionów
Teledysk do piosenki „2 Legit 2 Quit” nakręcono w 1991 roku, a jego oryginalna wersja miała aż 15 minut! Klip rozpoczyna oświadczenie prasowe, z którego dowiadujemy się, iż piosenkarz MC Hammer kończy swoją sceniczną karierę. Wywołuje to szok wielu gwiazd ówczesnej muzyki i kina – w klipie wystąpili m.in. Danny Glover, Mark Wahlberg czy Henry Winkler. W kolejnej scenie widzimy Hammera oraz mężczyznę, którego ten nazywa swoim ojcem chrzestnym. Obdarza on piosenkarza super mocami i namawia do powrotu do śpiewania. „2 Legit 2 Quit” to w wolnym tłumaczeniu „zbyt dobry, by zrezygnować” – z tego też powodu artysta wraca ostatecznie do pasji i prezentuje publiczności swój nowy utwór.
Limp Bizkit – „Rollin’ (Air Raid Vehicle)” – $4.8 milionów
Teledysk do piosenki amerykańskiego rapera Limp Bizkita został nakręcony w 2000 roku na szczycie jednej z wież World Trade Center. W klipie oprócz artysty oraz towarzyszących mu tancerek gościnnie wystąpili również aktorzy – Ben Stiller i Stephen Dorff. Była to forma promocji filmu „Zoolander”, w którym wystąpili w tym samym roku. Klip został wyróżniony nagrodą MTV Video Music Award za najlepszy teledysk do piosenki rockowej.
Polecamy również:
- Spotify Top 10 dekady: Królowa może być tylko jedna, ale to nie Doda!
- Filmy nominowane do Oscara 2023. Gdzie je obejrzeć?
- Madonna pożegnała zmarłego bezdomnego brata we wzruszającym wpisie
- Doda, Piasek i inni polscy artyści, którzy próbowali swoich sił w aktorstwie
- Rysiek z „Klanu”, Jaś Fasola i inni aktorzy, którzy są utożsamiani tylko z tymi rolami
Dodaj komentarz